فیلم سرزمینحجم گرایی در مد و سبک زندگی فردا – TomorrowLand

حجم گرایی در مد و سبک زندگی

به قلم دکتر عیسی کشاورز

صنعتگر فرهنگی

 

مفهوم حجم گرایی espacementalism می گوید همیشه بین واقعیت ها و فرا واقعیتها، بین جهان عین و جهان ذهن و بین آنچه هست و انچه باید باشد یک فاصله و فضایی به نام حجم وجود دارد و گاهی هم ممکن است این حجم میان تهی باشد.
عموماً حجم حداقل سه بعد دارد (طول- عرض- ارتفاع) اما امروز با توسعه نظریه ها و فهم و درک بینشی و دانشی از ابعاد هشت گانه و نه گانه نیز مطرح و مدل سازی شده است مثل (طول، عرض، ارتفاع، عمق، حرکت، زمان، مکان، ذهن و….). حجم گرایی در مُد و سبک زندگی یعنی فهم و درک تعاملات ابعاد و اوضاع بیشماری که در یک حجم امکان داد و ستد گفتمانی و تولید انرژی را فراهم می کند عموماً مُد و سبک زندگی در یک فضای ارگانیکی و فراتر از تجربه افراد با یکدیگر در یک میدانی به نظام حجم فهم و درک شده و هر روز به شکلی تازه دیده می شود و تغییر در سبک زندگی با جابجایی اشکال حجمی اتفاق میافتد.

سبک زندگی اسلامی- ایرانی و همچنین طراحی الگوی ایرانی و اسلامی مُد در یک میدان به نام حجم گرایی محل تبادل، تعامل، سرمایه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، خلاقیت، نوآوری، تولید، برندها، سلیقه و ذائقه مخاطب میشود و این ابعاد چندگانه یک حجم گفتمانی و یک حجم انباشت اطلاعات و آگاهی تولید میکند که ما برای فهم و درک آن از حجم گرایی مُد و کسب زندگی نام می بریم.

اینکه مُد و سبک زندگی چگونه در مناسبات اجتماعی شکل میگیرد و در کالبد شهری ظهور و بروز مییابد تنها با حجم گرایی قابل تفسیر و تحلیل است و عموماً مُد حجم گرا و فضا محور است و در فضاهای متفاوت حجم های متفاوتی خلق و یا باز تولید میکند. البته سه گانههای متفاوت ابعاد چندوجهی و حجمهای متفاوتی تولید می کند.

 

 

سه گانه مهم که در حجم گرایی مُد مهم است عبارتست از سه گانه (اسلام، ایران، غرب)، (تولید، توزیع، مصرف)، (دانش، قدرت، ایدئولوژی)، (فرد، برند، حکومت)، (اقتصاد، فرهنگ، سیاست)، (مکان، زمان، حرکت)، (فرد، جامعه، فناوری)، (اخلاق، قومیت، تنوع) هر کدام از این سه گانه ها در عرض، طول و ارتفاع خود حجمی خاص و فهم و درک تمام این ابعاد و اوضاع یک حجم بزرگ که آگاهی و دانش ما محصول مناسبات داد و ستد و تبادلات آن را ترسیم میکند از هر طرف که به این حجم نکاه میکنید شکل و شمایل متفاوت از مُد و سبک زندگی را مشاهده میکند و یادآور داستان فیل در مثنوی حضرت مولانا است.

حجم گرایی در مُد یعنی اینکه بر این عقیده هستیم که جریان فضای تبادل همه چیز در فضای حجم ممکن است. امروز ما مصرف کننده حجم ها هستیم و دانش و آگاهی ما در این حجم ها شناور است. امروز کشمکش ها و مناسبات داد و ستد و گفتمان ذهنی و عینی ما در این حجمها جریان دارد و در حرکت است. امروز ما مصرف حجم گرا داریم و حتی به جای گردش کالا، ما در فضایی که کالایی شده است گردش می کنیم برای همین است که مگا مال ها، سیتی سنتر رواج یافته است.

خود حجم و فضاها به برند و کالا تبدیل شدهاند و ما در این حجم ها پرسه میزنیم و هویت ها در حجم گرایی شکل و قوام مییابد. امروز به جای تولید برندها در مُد به تولید فضا و تولید در فضا روی آوردهایم حتی موضوع و اقتصادی به نام فضای مجازی شکل گرفته است.

 


در حجم گرایی “ارزش مبادله ای” شکل میگیرد هر اندیشه، فکر، سرمایه و سلیقه ای اگر در فضای حجم جانمایی شود قابلیت فهم، درک و پذیرش را خواهد داشت البته هیچ قطعیتی وجود ندارد. اگر می خواهیم به الگوی اسلامی- ایرانی مد و سبک و زندگی برسیم باید فرآیندهایی را که می تواند ابعاد و اوضاع چند وجهی سه گانه هایی را که به آن اشاره شد را در یک حجم بزرگ تفسیر و مدل سازی کند. جریان های اثرگذار بیشمار در حجم تولید شده با همدیگر ترکیب، تفسیر، تخریب، بازتولید و…… میشوند و در این حجم گرایی انرژی و گفتمان فرصت ظهور و بروز یافته و آنگاه شاید بتوان به الگوی جامع و مورد وفاق در مُد و کسب زندگی اسلامی- ایرانی دست یافت.

 

این خلاصه ای از سخنرانی دکتر عیسی کشاورز در نمایشگاه حجم گرایی در مُد بوده است که در فرهنگسرای نیاوران به همت موسسه مدراطور ایرانی برگزار شده است.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام 👋
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟